Værdigrundlag og børnesyn

Tippen pædagogik og tilgang har til formål at fremme udviklingen af livsduelige børn, der mestrer eget liv og bidrager til fællesskabet.

Vores pædagogiske grundlag tager udgangspunkt i, Dagtilbuds politikken og Hedensted kommunes Fælles faglige grundlag. Vi tager afsæt i Daniel Sterns To-persons psykologi, hvor vi ser barnet som et socialt, kompetent individ, der udvikler sig igennem relationer til andre mennesker. Vores tilgang til barnet er med fokus i Marte Meo principperne og ICDP.

Børnesyn:

De voksne følger barnets spor ved at iagttage barnets initiativer og interesser ud fra barnets egen oplevelser og forståelse af sig selv. Der tages udgangspunkt i det, der er meningsfuldt for børnene.
De voksne benævner barnets handlinger, følelser og viser empati for barnet.
De voksne er bevidste om, at den måde de forstår barnet på, og det sprog de bruger, har afgørende betydning for barnets udvikling og muligheder.
De voksne udfordrer barnet ud fra barnets eget udviklingstrin NUZO. F.eks. ved at barnet øver sig på selv at tage tøj på, selv øse mad op, rydde op efter sig selv, dække bord m.m., så barnet får en tro på, at det kan mestre og at det er værdifuldt.
De voksne har fokus på og ansvaret for, at barnet opbygger gode relationer igennem dagen - både til deres voksne og til andre børn. De voksne ser, hører og forstår barnets behov og intentioner.
De voksne er nærværende, lyttende og har forståelse for, at barnet føler sig tryg, og har tillid til deres voksne. De voksne har ansvaret for barnets trivsel, udvikling og læring.

Dannelse og Læring:

Børn skal opleve sig som aktive medskaber af egen læring og udvikling

Læring handler ikke alene om at tilegne sig faktuel viden, men også om forankringen af værdier og viden i barnets personlighed. Her arbejdes bl.a. med KLAR til Læring

Børns læring foregår med kroppen og med sanser, såvel som i tanke og tale. Børn lærer gennem sociale interaktioner, ved at undre sig, opleve nyt og afprøve.

Børnene skal opleve at være aktiv deltagende i et demokrati

Børns grundlæggende nysgerrighed og lyst til at lære skal understøttes

Leg og børnefællesskaber:

Børns leg respekteres og anerkendes som en vigtig læringsform.

Der skabes rammer, der understøtter børns spontane og selvorganiserede lege, og der er samtidig blik for at skabe legefællesskaber, hvor alle børn trives

Børn skal indgå i et socialt fællesskab sammen med andre børn og voksne, hvor relationen styrker og udvikler børnenes personlige, sociale og faglige kompetencer

Der er plads til det enkelte barns initiativ og deltagelse, men også til, at barnet kan begå sig i verden med indlevelse i og forståelse for andre.