Pædagogiske Metoder Marte Meo -Ved egen kraft

Marte Meo i Børnehuet Tippen

I Børnehuset Tippen arbejder personalet på at understøtte børnenes positive udvikling i alt, hvad de gør. Metoden Marte Meo er grundstenen i pædagogikken, som vender behovet for udvikling mod personalet selv.

Vores barnesyn i Børnehuset Tippen, tager udgangspunkt i Marte Meo filosofien.  De voksne arbejder med en metalliserende tilgang, hvor den voksne tager ansvaret for den følelsesmæssige dialog. Vi skaber udviklingsstøttende kontakt ved at benævne barnet, så barnet derved føler sig set mødt (og reguleret).

Marte Meo er en metode til analyse af kontakt- og samspilsmåder. Marte Meo betyder ”ved egen kraft”, og metoden er udviklet af den hollandske pædagog Maria Aarts. ”Ved egen kraft” understreger menneskets sociale natur, hvor spædbarnet med sine kontaktinitiativer viser, hvad det kan, og hvad det har brug for. Spædbarnet skal betragtes som aktør i egne udviklingsprocesser.

Marte Meo er en kontakt- og samspilsmetode, som via systematisk brug af videooptagelser af samspil tilbyder suveræne redskaber til at observere, analysere og vurdere kvaliteten af den kontakt, børn tilbydes.

Vi har fokus på det der lykkes. Hypotesen bag Marte Meo metoden er, at vi skal lære af vor egen succes. Derfor sætter metoden fokus på ressourcerne. Som professionelle har vi brug for at se vores egne udviklingsstøttende potentialer i samspil med de mennesker, vi har et pædagogisk ansvar overfor. Marte Meo er en metode, der kan anvendes til supervision og kvalitetssikring af det pædagogiske arbejde - gør jeg det, jeg tror jeg gør - til gavn og glæde for den anden?

Samspillet i centrum

Det centrale i Marte Meo metoden er, at fokus er flyttet fra det enkelte barn til samspillet mellem barn og pædagog eller barn og forældre. I stedet for at søge efter/finde problemer hos barnet er vi i Marte Meo metoden optaget af, hvordan samspillet er mellem barn og omsorgsperson. Nyere udviklingspsykologiske teorier har påvist, at kvaliteten af samspillet imellem f.eks. barn og omsorgsperson blandt andet har afgørende betydning for barnets selvværd, selvtillid og socialitet. Vi kan således sætte nye udviklingsprocesser i gang, for de børn vi arbejder med, ved at være opmærksomme på, hvordan samspillet fungerer. Når den ene part i samspillet; forælder/pædagog ændrer sine måder at kommunikere og være sammen på, vil samspillet ændre sig og barnet vil ligeledes ændre dets måder at være sammen på, når det bliver mødt på en anderledes måde end det måske er vant til.

Marte Meo metodens principper

Marte Meo metodens analyseredskab er 5 principper, som skal være til stede i samspillet for at det kan betegnes som udviklingsstøttende. Principperne er:

• at kunne følge barnets initiativ

• at kunne bekræfte barnets initiativ positivt

• at kunne benævne initiativer; barnets, egne og andres

• at lave turtagning

• at lave positiv ledelse

Fordelen ved at observere samspil og kommunikation ved hjælp af videooptagelser er, at vi kan analysere meget mere detaljeret når vi har film til rådighed for observationen. Vi får øje på de hurtige blikke og smil, som vi ofte kommer til at overse i hverdagen. Disse smil og blikke kan være det der fortæller os om barnet er socialt opmærksom, søger kontakt osv. Det vil sige, at udviklingsmulighederne ofte gemmer sig i nogle få øjeblikke, hvor der er en særlig opmærksomhed eller en særlig kontakt. Ved hjælp af videoklippet har vi mulighed for at formidle dette og sætte en udviklingsproces i gang.

Vi bruger video til at højne kvaliteten af vores pædagogiske praksis, samt skabe de bedste læringsmiljøer og udviklingsstøttende kontakt for børnene.